Udruženje obrtnika Nova Gradiška

Provedba naukovanja u državama članicama EU tijekom pandemije virusa COVID-19

Cedefop (Europski centar za razvoj strukovnog obrazovanja) je ovog mjeseca objavio kratki izvještaj o provedbi naukovanja u europskim državama tijekom globalne zdravstvene krize uzrokovane pandemijom koronavirusa.
Istraživanje je provedeno u većini država članica Europske unije i obuhvaćeni su svi postojeći oblici naukovanja i učenja temeljenog na radu.

Prema izvještaju, jedan od ključnih izazova je osigurati provedbu nastave u strukovnim školama i obrtima i tvrtkama koje provode naukovanje tijekom trajanja mjera zabrane rada. Izvještaj navodi da je u ovom području ključna suradnja između strukovnih nastavnika s poslodavcima koji provode naukovanje kako bi se osigurao kontinuitet nastave. U nekim državama škole su dogovorile s tvrtkama da učenici dio nastave koji su trebali odraditi u školama odrade na radnom mjestu u sklopu naukovanja. Međutim, provedba nastave na radnom mjestu uvelike ovisi o sektorima kojima je dopušten rad tijekom krize. Uglavnom se radi o zdravstvenim, prehrambenim i građevinskim sektorima te svim ostalim sektorima gdje poslodavci mogu osigurati poslovanje, a da pritom poštuju sve potrebne higijenske i sigurnosne mjere koje su donesene. S druge strane, sektori turizma, ugostiteljstva i osobnih usluga nemaju dopuštenje za rad te stoga ne mogu niti provoditi naukovanje.

Stoga, veliki izazov predstavlja pridržavanje odredbi ugovora o naukovanju koje naučnici imaju s poslodavcima što se nastoji postići preporukama poslodavcima da ne raskidaju potpisane ugovore s naučnicima, osiguraju projektnu nastavu na daljinu, dogovore provedbu sa strukovnim školama te nastoje osigurati financijske potpore kojima bi se ublažile posljedice krize. Isplate naknada naučnicima ovise o vrsti ugovora koje imaju s poslodavcima i zakonskom regulativom. Međutim, sve države nastoje osigurati isplate naučnicima ili putem mjera za ublažavanje posljedica krize ili osiguranjem izravnih državnih uplata naučnicima kako bi se spriječilo raskidanje ugovora i pomoglo gospodarstvu. U Hrvatskoj naučnici do daljnjega ne idu na naukovanje, no izvješće nije obuhvatilo našu zemlju.

Također, s obzirom na to da je državama nije cilj izgubiti jednu školsku godinu ili provedbu završnih ispita, sve države još razrađuju načine na koje će provesti završni ispiti kako bi učenici mogli redovno završiti svoje školovanje. U tom smislu, neke države razmatraju uvođenje virtualnih završnih ispita, dok neke razmatraju i odgađanje provedbe dok se za to ne osiguraju uvjeti.

Više informacija o izvještaju možete pronaći ovdje.

Izvor: Hrvatska obrtnička komora